Uszkodzenie układu nerwowego

Niedomoga krążenia obwodowego spowodowana jest toksycznym uszkodzeniem ośrodków naczynioruchowych lub uszkodzeniem drobnych naczyń obwodowych. Krew wtedy ulega zastojowi w narządach wewnętrznych, ilość krwi krążącej staje się zbyt mała, obniża się gwałtownie ciśnienie krwi – dziecko blednie, pokrywa się zimnym potem.

Uszkodzenie układu nerwowego w przebiegu błonicy występuje pod postacią porażeń nerwów czaszkowych i obwodowych. Porażenia te mają zwykle charakter niedowładów i występują stosunkowo często między 2 a 6 tygodniem choroby. Najczęściej notowaną postacią jest porażenie podniebienia miękkiego: występuje ono w 3 lub 4 tygodniu choroby i rozpoczyna się mową nosową trudnościami w połykaniu, płyny przy połykaniu wylewają się częściowo nosem, podniebienie zwisa nieruchomo zarówno przy fonacji, jak i przy bezpośrednim dotknięciu. Wszystkie objawy ustępują całkowicie w ciągu 7-10 dni.

Międ zy 4 a 6 tygodniem choroby może wystąpić porażenie mięśni oczu z opadaniem powiek i zezem zbieżnym oraz porażenie nerwu rzęskowego z osłabieniem lub porażeniem akomodacji – wówczas dziecko nie widzi z bliska, nie może czytać, szyć, nie widzi godzin na zegarku. Z reguły zmiany te cofają się w ciągu tygodnia. Rzadziej w zakresie nerwów czaszkowych występuje porażenie nerwu twarzowego, gardłowego i krtaniowego. Rokowanie i w tych postaciach jest dobre.

Porażenia nerwów obwodowych występują w ciężkich postaciach błonicy w 2-3 tygodniu choroby, względnie między 5 a 6 tygodniem choroby. Najczęstsze jest zapalenie wielonerwowe kończyn dolnych z zanikiem odruchów. Dziecko ma duże trudności w chodzeniu i staniu. Czucie jest zwykle w pełni zachowane. Całkowity powrót do zdrowia następuje zwykle w ciągu kilku tygodni. Na szczęście bardzo rzadko występującym porażeniem jest porażenie nerwów oddechowych i przepony.

Z innych powikłań pamiętać należy o możliwości schorzeń nerek czy dróg moczowych (nerczyca, rzadziej zapalenie kłębków, często odmiedniczkowe zapalenie nerek).